Jednou z nejdůležitějších věcí při přípravě grafického návrhu nového firemního logotypu je, abyste se ujistili, že nenapodobuje nebo nekopíruje jiná loga, především pak loga konkurenčních společností. Zdá se, že je to jednoduché? Možná ne tak docela.
Již pouhým hledáním na Googlu nebo pomocí jakéhokoliv jiného vyhledávače, velice rychle zjistíte, že
v daném oboru, ve kterém se pohybuje i firma, která Vám zadala přípravu nového loga nebo redesign loga stávajícího, se o stejný druh zákazníků uchází desítky firem se stejným marketingovým konceptem a velice podobným brandingem.
Mezi těmito konkurenčními koncepty najdete naprosto úžasné logo, které naprosto perfektně sděluje to co potřebujete. Jak ale postupovat dál? Kolik si toho z nalezeného loga můžete "půjčit" než se z toho stane plagiátorství nebo dokonce krádež? Každý design, stejně tak jako všechny ostatní druhy umění neexistují ve vzduchoprázdnu. Všichni designeři, grafici a kreativci se nechávají inspirovat prací jiných. I když o tom někdy ani sami neví. Tato skutečnost se muže stát problematickou ve chvíli, kdy se pohybujete na tenkém ledě konzervativního podnikového sektoru, kde o pozornost jednoho publika soutěží větší počet subjektů.
Abyste se ujistili, že Vaše nové firemní logo bude o zákazníky soutěžit na svém místě na trhu, aniž by se stalo pouze jedním z mnoha nebo dokonce pouhou kopií jednoho z davu, ujistěte se, že Vy nebo Vámi vybraný grafik bere v potaz následujících 5 kroků zajišťujících jedinečnost Vašeho nového logotypu.
Krok 1 - Zeptejte se sami sebe - "Kdo jsme?"
Prvním krokem v procesu grafického návrhu by měl být vždy výzkum. Odpovězte si na následující otázky. Čím se zabýváte? Co Vás odlišuje od ostatních? Jaké jsou hodnoty Vaší společnosti? Jaká je Vaše historie? Čeho chcete dosáhnout? Čeho si ceníte?
Všechny tyto otázky Vám pomohou určit základní témata, tvary a barvy, ze kterých grafik může vycházet při přípravě prvotního grafického návrhu logotypu. Nedostatek těchto triviálních znalostí o Vás a Vaší společnosti grafikovi velice ztíží přípravy unikátního designu a bude tak mnohem více pravděpodobné, že se výsledný návrh bude více či méně podobat již existujícímu logu Vaší konkurence.
Krok 2 - Poznejte svého nepřítele
Dále je zde průzkum konkurence. Kdo jiný se vyskytuje na Vašem cílovém trhu? Jak vypadají jejich loga? Samozřejmě, že primárně byste se měli zaměřit na Vaši lokální konkurenci, zvláště pak v tom případě, když je Vaše podníkání založeno na lokálním poskytování služeb nebo distribuci produktů. I tak Vám samozřejmě nemůže uškodit podívat se na konkurenci i v globálním měřítku, čímž získáte alespoň letmou představu o globálních trendech u logodesignu ve Vašem oboru podnikání.
Dokonce i něco tak elementárního, jako je vyhledání klíčových slov charakterizujících obor Vaší činnosti na Googlu, Vám velice rychle odpoví na otázku jestli je koncept Vašeho nového loga ten správný. Čím běžnější bude Váš koncept, tím bude pro grafika obtížnější zpracovat ho tak, aby bylo výsledné logo opravdu unikátní. Může se tak stát, že se Váš nový návrh bude až příliš blížit konkurenčnímu logotypu.
Krok 3 - Identifikujte témata
Většina průmyslových odvětví mají dlouhodobé koncepty, díky nimž jsou velice jednoduše identifikovatelné. Například mnoho značek luxusních automobilů se prezentují pomocí rychlých zvířat. Automobilka Ferrari a Porsche dokonce zvířete stejného - koně. Veliké množství sportovních klubů má kulatá loga. Téměř polovina sociálních sítí má logotyp modré barvy atd.
Jakmile pro Vaši společnost identifikujete základní témata, zamyslete se nad tím, proč jsou to vlastně zrovna tato témata. Zvířata jako dostihový koně nebo divoké kočky jsou symbolem pro rychlost, luxus a styl. Kulatá loga vyvolávají pocit týmového ducha a jednoty. Modrá barva je nejoblíbenější ze všech barev, takže je skrz ni možné apelovat na maximální množství lidí, navíc navozuje pocit vstřícnosti a otevřenosti.
Takovéto koncepty, motivy a symboly vznikají nejčastěji proto, že se jejich pomocí firmy snaží předat stejný druh sdělení stejnému okruhu zákazníků. Znalost takových motivací, schovaných za těmito tématy Vám pomůže odpovídat na stejná témata jiným - novým způsobem.
Krok 4 - Najděte různé způsoby, jak dosáhnout stejných cílů
Pokud najdete nějaký design, který Vás opravdu zaujal a dokonale se hodí pro Vaše účely, existuje spousta způsobů, jak si ho upravit přesně podle Vašich představ. Důležité je zjistit, co se Vám na tomto designu líbí nejvíce. Tvary? Barvy? Použitá písma?
Líbí se vám, že logo má kočku, nebo se vám líbí způsob, jakým je kočka nakreslená? Vypadalo by to stejně dobře, kdyby místo obrázku kočky v logu byly abstraktní linie připomínající její držení těla? Nebo úplně jiný druh kočky? Vzít inspiraci znamená použít pouze některé prvky práce někoho jiného a přetvořit je do něčeho jiného.
Krok 5 - Zaměřte se na prvky specifické pro Vaši značku
Tento krok je více než zřejmý, ale i tak je třeba ho zopakovat. Aby grafický návrh logotypu byl jedinečný, měl by obsahovat to, co je jedinečné na Vaší společnosti. Možná, že Vaše firma ve Vašem oboru bourá veškerá pravidla, což je přesně to, co je třeba zákazníkům na logu ukázat.
Použitím nějakého tématu, který přesně vystihuje Vaši společnost a který docílí toho, že se Vaše společnost bude zdát více lidská a přístupná. Toho můžete docílit i prostřednictvím nějakého velikého příběhu na Vašich internetových stránkách. Takový příběh donutí zapojit Vaše publikum do diskuze a sdílet hodnoty a témata Vaší společnosti již od samého začátku.
Plagiátorství může být vážným problémem, pokud Vy a Vaši designeři nejste dost opatrní. Zkopírováním nebo ukradením designu někoho jiného Vaše firma vykročí špatnou nohou a možná, že ji i bude hrozit soudní řízení a setká se s veřejným pohoršením. Takže se ujistěte, že při přípravě grafického návrhu vycházíte z předchozího průzkumu trhu a konkurence a nebojte se ukázat trochu osobitosti ve Vašem grafickém návrhu.