Pracovat na volné noze jako designer je poslední dobou stále obtížnější. Všude existuje spousta konkurence a spousta zákazníků, co chtějí hodně práce za málo peněz. Jak si tedy v tomto prostředí může zkušený grafik přijít na slušné peníze? Klíčem k úspěchu je být aktivní a neustále hledat nové zdroje příjmů, které ostatní grafici tolik nevyužvají. Tento článek Vám ukáže 10 způsobů, jak vydělat peníze navíc tím, co Vás baví a v čem jste dobří.
Takže k samotnému seznamu. Není to v žádném případě kompletní přehled všech možných způsobů, jak si přivydělat pár korun navíc, když se živíte jako freelance graphic designer. I tak Vám seznam může posloužit jako solidní základ při hledání nových způsobů, jak si trochu přilepšit a nebo jak se začít živit jako grafik na volné noze.
1 KREATIVNÍ TRŽIŠTĚ
Již od spuštění portálu Flashden, zakladatelů Collis Ta’eed, Cyan Ta’eed & Jun Rung v roce 2006, dosáhl pojem kreativní tržiště (creative marketplace) obrovského boomu. Takřka ze dne na den začalo existovat veliké množství podobných projektů, umožňujích grafikům vkládat na ně své práce a zároveň dovolujících ostatním uživatelům použít tyto práce pro své osobní nebo komerční účely (v některých případech samozřejmě za menší poplatek v závislosti na druhu licence). Mezi nejpoužívanější online tržiště s grafickými pracemi patří např. Envato, Graphic River, Themeforest, Activeden, atd.
2 PORTÁLY SDRUŽUJÍCÍ FREELANCERY
Zdá se to, jako nejvíce logická varianta, že? Zaregistrujte se na tomto druhu portálů a nabízejte své služby všem potencionálním zákazníkůma a to i v případě, že již máte stálou síť vlastních zákazníků. Nikdy nevíte, jakého dalšího klienta se Vám zde podaří ulovit.
www.freelancer.com
www.peopleperhour.com
www.elance.com
3 PSANÍ BLOGU
Jedním z nejjednodušších způsobů, jak vydělat nějaké peníze navíc, během svého působení jako freelancer, je psaní blogu. Takový blog může být jak osobního, tak i komerčního charakteru, samozřejmě by se však svými články měl obsahově alespoň nějakým způsobem vztahovat k oblasti designu. Vkládejte nové články tak často, jak jenom to půjde a o všem, co Vás napadne. Ať již jde
o představení Vaší poslední práce, zisk nového klienta nebo představení nejnovějšího trendu v oblasti grafického designu. Nejdůležitější je, aby Vaše články obsahovaly alespoň nějakou přidanou hodnotu. Něco, co si Vaši čtenáři nemohou přečíst nikde jinde a co dokáže upoutat jejich pozornost a přinutí je sdílet článek z Vašeho blogu i mezi další potencionální čtenáře. V čem přesně Vám tedy psaní blogu přinese tolik tížený nový zdroj financí? Nikdy nevíte, ke komu až se může Váš článek dostat, koho dokáže zaujmout a kdo Vám díky jeho přečtení může nabídnou zcela novou lukrativní zakázku či spolupráci.
4 PSANÍ ODBORNÝCH TUTORIÁLŮ
O co vlastně jde? Všimli jste si někdy, při návštěvě nějakého odborného fóra zabývajícího se grafickou problematikou, sekce s placenými tutorialy? Příklad: ovládáte nějakou funkci nejnovější verze Photoshopu nebo jste jen přišli na naprosto úchvatný efekt v jQuery? Tak proč si tento skill nechávat pouze pro sebe, když o tom můžete napsat nebo natočit krátký placený tutorial? V tu chvíli je to Vaše know-how, za které by bez pochyby hodně lidí i rádo zaplatilo. Tento tutoriál pak stačí uploadovat na stránky s podobnou tématikou a vysokou návštěvností a pak už jen čekat na každoměsíční platby na Váš účet.
Přemýšlejte o této možnosti v jiné rovině. Příprava takového textového, obrázkového nebo video manuálu Vás samozřejmě bude stát nějaký ten čas, ale jen tak mezi námi - komu by nedělalo dobře pochlubit se ostatním od fochu, že umíte něco víc než oni a že po nich dokonce chcete peníze za to, že je to naučíte resp. že se to oni sami budou muset naučit podle Vámi napsaného návodu? Navíc - ovládáte-li anglický jazyk alespoň na nějaké ucházející uživatelské úrovni a připravíte tutorial
v angličtině a nahrajete ho na cizí designerský blog nebo portál typu Codrops, Nettuts atd., můžete očekávat měsíční platby v dolarech a to v řádě několika stovek. Když Vám to nedá a přepočítáte si to na české koruny... Hlavní výhodou však zůstává fakt, že takto postavený a umístěný tutoriál může na daném webu či fóru zůstat třeba i několik let a svým způsobem může i za takovou dobu být pro někoho stále zajímavý.
5 PARTICIPACE V AFFILIATE PROGRAMECH
Co jsou vlastně affiliate programy a jak fungují? V podstatě se jedná o to, že na svých webových stránkách nebo blogu umístíte jednoduchý skript, který bude Vašim návštěvníkům nenucenou formou nabízet k zakoupení produkty nebo služby smluvní společnosti. Pokud na tuto nabídku Váš návštěvník zareaguje uskutečněním nákupu nebo objednáním služeb, vy dostanete provizi z tohoto uskutečněného obchodu v řádu několika procent z celkové ceny nákupu. Pokud se bude jednat
o affiliate program se společností nabízející produkty nebo služby takového druhu, který koresponduje s druhem návštěvníků Vašeho webu nebo blogu, procento nákupů se bude zvyšovat a tím pádem i Vaše provize. Ideálním příkladem je affiliate program webového portálu MightyDeals.com.
6 SPUŠTĚNÍ VLASTNÍHO E-SHOPU S TRIČKY
Žijeme v době, kdy začít své vlastní on-line podnikání nemůže být jednodušší vzhledem k úžasnému vývoji elektronických technologií. Jeden z lídrů v oboru je princip, na kterém je postaven web Shopify.com.
Shopify je velice jednoduše ovladatelný systém, ve kterém získáte přístup ke stovkám ne-li tisícům hotových e-shopových šablon ihned připravených k Vašemu používání. Jakmile si vyberete šablonu, naučite se ovládat jednoduchý administrační systém, stačí jen do tohotu e-shopu nahrát své produkty, zvolit platební brány, převézt e-shop do ostrého provozu a začít vydělávat. Takže pokud jste opravdu kreativní a máte připravené neotřelé designy potisků triček a také levné dodavatele textilu a jejich potisku, není nic jednoduššího. Při průměrné ceně prodeje 350,-Kč za tričko a nákladech na textil a potisk maximálně 150,-Kč je to rovných 200,-Kč zisku za kus. To není tak špatné, že?
7 NABÍZENÍ FINÁLNÍCH PRODUKTŮ
Jde o klasický způsob, jak vydělávat peníze v oblasti designu. Pokud jste horlivý ilustrátor, tak proč neprodávat hotové výtisky vaší práce? Zvlášť pokud se specializujete na tapetové vzory, přípravu samolepek, potisk reklamních předmětů nebo čistě grafické práce, které lze aplikovat na více různých věcí, jako je plátno, hrníčky, samolepky, trička a mnohé další. Webové stránky jako etsy.com, zazzle.com nebo deviantart.com Vám umožní nahrát Vaše vlastní návrhy a začít ihned prodávat hotové produkty.
8 YOUTUBE PARTNERSTVÍ
Může se zdát, že se nejedná úplně o zřejmý způsob, jak si přividělat, nicméně pokud vše uděláte správně, může se jednat o jeden z nejrentabilnějších způsobů vůbec. Jak začít - vytvořte video. Nějaké, co zaujme Vaše budoucí návštěvníky. Nějaký šikovný návod ve Photoshopu, představení nové funkce
v Illustrátoru, ukázka jak správně upravovat fotografie, atd. Rovněž je důležité vytvořit správný titulek a popisek videa tak, aby ho lidé dokázali mezi ostatními videi najít. Pak už jen splnit všechny podmínky YouTubu a stát se partnerem. A začít vydělávat peníze.
9 DARY
Tento způsob nepatří zrovna mezi ty nejvíce profitové, ale i tak není důvod proč ho nezkusit. Je to především alternativa pro designery, kteří mají vysokou návštěvnost u svých blogů. Jednoduše řečeno vložte malou ikonu ke každému článku na Vašem blogu nebo na stránky Vašeho webu s velkým provozem třeba s nápisem "Pomohl Vám tento článek, podpořte autora malým darem." Jakmile budete mít větší množství věrných fanoušků a čtenářů, získáte i pravidelný příjem z darů od nich.
10 PRONÁJEM REKLAMNÍHO PROSTORU
Pokud máte adekvátní návštěvnost a splňujete i další požadavky a nevadí Vám, že se na Vašem webu nebo blogu bude zobrazovat statická nebo dynamická bannerová reklama, určitě to zkuste. Nejlepší budete mít spolupráci přímo s Googlem a jeho AdsSense, kde jste finančně odměňování za každé kliknutí (klasická PPC reklama).
To je vše přátelé.
Doufám, že se Vám tento článek líbil a že Vám v budoucnosti pomůže zvýšit Vaše příjmy.